IMMUUNSÜSTEEM JA VÄHK – Mai 2017

Ülitundlikkusreaktsioonid kemoteraapiale ja desensibiliseeriv ravi

Autorid: Krista Ress

Artikli PDF Nähtav ainult registreerunud kasutajatele

Sissejuhatus

Järjest suurenev kasvajavastase ravi kasutamine viimaste kümnendite jooksul on suurendanud ka erinevate kõrvaltoimete esinemist. Ülitundlikkusreaktsioonid kemoteraapilistele ravimitele, sh monokloonsetele antikehadele, põhjustavad sageli patsiendi esmavaliku ravi lõpetamise ning sellest omakorda elukvaliteedi halvenemise ja elulemuse kahanemise, sest kasutatavad alternatiivsed ravimid võivad sageli olla vähem efektiivsed, toksilisemad ja/ või kallimad. Tekkivate reaktsioonide mehhanismid ei ole sageli teada, kuid eeldatavasti on kaasatud erinevad ülitundlikkusmehhanismid. Nii IgE vahendatud kui mitte-IgE poolt vahendatud kasvajavastaste ravimite ülitundlikkusreaktsioonide korral on üheks võimaluseks kasutada kiiret desensibiliseerimist, mis võimaldab patsientidel vajalik ravikuur ohutult läbida ja parandab seeläbi nii patsiendi ravivõimalusi kui ka prognoosi.

 

Eesti Arst 2017; 96(5):275–279