Jaapani Tsukuba ülikooli teadlased analüüsisid aastatel 2016–2020 riigis mootorsõidukitega toimunud õnnetusi eesmärgiga selgitada juhi süül toimunud liiklusõnnetuse (JSLÕ) seost juhi vanuse ja sooga, hinnates JSLÕ-de arvu 100 000 erinevas vanuses ja eri soost juhi kohta.
Vaadeldud perioodil toimus Jaapanis 1 888 652 JSLÕ-d, neist 60% olid autode kokkupõrked, 17% otsasõidud jalgratturile, 11% auto-mootorratta kokkupõrked, 10% otsasõidud jalakäijale ja 2% õnnetused ühe autoga. Üldise suundumusena ilmnes JSLÕ riski järkjärguline suurenemine juhtide keskeast vanemates eagruppides nii meestel kui ka naistel. Meessoost juhtidel oli suurim arv JSLÕ-sid vanusegrupis 18–19 a (1822), seejärel grupis 20–24 a (1034) ning grupis 25–29 a (762); erinevates vanusegruppides eakamate juhtide seas oli JSLÕ-de arv oluliselt väiksem: 70–74 a – 499 õnnetust, 75–79 a – 548, 80–84 a – 595, > 85 a – 661. Naisjuhtide seas ilmnes JSLÕ-de puhul analoogne suundumus: 18–19 a – 964, > 85 a – 571. JSLÕ-des vigastatud isikute arv eri vanuses ja eri soost juhtide puhul oluliselt ei erinenud. Küll aga ilmnes, et eakamatel juhtidel esines sagedamini kokkupõrkeid jalgratturitega ja otsasõitu jalakäijatele, mida autorid selgitavad eakamate juhtide aeglasema reageerimisvõimega jalgratturite ja jalakäijate ootamatule ja hoolimatule käitumisele liikluses.
Uuringust järeldub, et kuigi JSÕL-de arv keskeast vanemate juhtide hulgas suureneb seoses vanuse kasvuga, ei ületa see noorte juhtide põhjustatud JSÕL-de arvu ja eakate juhtide põhjustatud JSÕL-d ei ole ohvriterohkemad võrreldes nooremate juhtidega seotud õnnetustega. Küll aga saavad eakad juhid nendega seotud JSÕL korral ise raskemini vigastada.
Refereeritud
Ichikawa M, Inada H, Nakahara S. Revisiting older drivers’ risks of at-fault motor vehicle collisions in Japan. J Epidemiol 2023. Doi: 10.2188/jea.JE20230217. Online ahead of print.