Uudised – aprill 2023

Neli kuni viis tundi maganud liiklusvahendijuhi risk sattuda liiklusõnnetusse on niisama suur kui keskmises joobes juhil

Kirjanduse andmeil on pea 20%-l juhtudest liiklusõnnetuse põhjuseks juhi väsimus, eelkõige vähene magamine enne rooli istumist. Austraalia Kesk-Queenslandi ülikooli teadlaste tehtud metaanalüüsil selgitati liiklusvahendi juhi viimase 24 tunni jooksul magatud une pikkuse ja liiklusõnnetuse tekke seost.

Analüüsiti 61 rahvusvahelistes andmebaasides avaldatud uuringu materjale. Selgus, et juhtidel, kes viimasel ööpäeval enne rooli istumist olid maganud 6–7 tundi, oli võrreldes juhtidega, kes olid maganud 8 tundi, liiklusõnnetusse sattumise risk 30% suurem. Juhtidel, kes olid enne sõitma asumist maganud 4–5 tundi, oli liiklusõnnetusse sattumise risk poole võrra suurem – sama suur risk kui liiklusvahendi juhtimisel keskmises alkohoolses joobes.

Viimastel aastatel on liiklusvahendi joobes juhtimise sagedus vähenenud tänu segitustööle ja karistusmeetmete rakendamisele. Keerukam on mõjutada harjumist vähe maganuna sõitma asuda. Esitatud metaanalüüs tõendab, et 4–5 tundi maganud juhil on liiklusõnnetusse sattumise risk suur.

Refereeritud

Sprajcer M, Dawson D, Kosmadopoulos A, Sach EJ. How tired is too tired to drive? A systematic review assessing the use of prior sleep duration to detect driving impairment. Nat Sci Sleep 2023:15:175–206.